Rollistan i tomten är far till alla barnen: En filmklassiker

Rollistan i Tomten är far till alla barnen har genom åren blivit en viktig del av svensk filmhistoria. Den ursprungliga ensemblen från 1999 skapade roller som fortfarande lever kvar i det svenska kulturminnet.

Den ursprungliga ensemblen

Peter Haber gestaltade den komplexa rollen som Janne, en psykolog som i hemlighet steriliserat sig och hamnar i en prekär situation när hans sambo Sara avslöjar att hon är gravid. Katarina Ewerlöf, som belönades med en Guldbagge för sin insats, gav liv åt Sara – kvinnan vars tidigare äktenskap och relationer driver handlingen framåt.

Bröderna Dan och Anders Ekborg delade inte bara DNA utan även filmhistoria när de spelade bröderna Gunnar och Thomas, två av Saras tidigare män. Leif Andrée och Carl Kjellgren kompletterade skaran av exmakar i denna intrikata väv av relationer.

Familjerelationerna

Sara står i centrum för berättelsen med sina tre barn från tidigare förhållanden. Helena af Sandeberg tog sig an rollen som Marika, medan Alexandra Dahlström, då känd från Fucking Åmål, gestaltade tonårsdottern Jeanette.

Inga Ålenius porträtterade Saras mamma Signe, en roll som adderade ytterligare en dimension till familjekomplexiteten. Hon blev en av de sista att ansluta sig till ensemblen men gjorde ett outplånligt intryck.

Teaterversionen 2024

25 år efter originalfilmen tar historien steget upp på teaterscenen. Liv Mjönes axlar huvudrollen som Sara, medan Linus Wahlgren tar över Peter Habers roll som Janne.

Den nya ensemblen inkluderar även Eva Röse, Magnus Betnér och Clara Henry, som tillsammans med övriga skådespelare ska ge nytt liv åt den älskade berättelsen på Cirkus i Stockholm. Föreställningen har bearbetats för scen av originalförfattaren Monica Rolfner tillsammans med regissören Rikard Bergqvist.

Produktionen

Kjell Sundvalls regi resulterade i en film som skulle komma att bli en modern svensk klassiker när den hade premiär den 26 november 1999. Manuset, skrivet av Monica Rolfner och Eva Callenbo, har visat sig ha internationell bärkraft med nyinspelningar i både Tyskland, Frankrike och Finland.

Filmens genomslag bekräftades ytterligare genom fyra Guldbaggenomineringar, där Katarina Ewerlöf som enda vinnare tog hem priset för bästa kvinnliga huvudroll. Sundvalls vision om en modern familjekomedi med dramatiska undertoner slog an en ton som fortfarande resonerar med publiken.