…om sexistisk reklam

Reklamens påverkan på kön och sexualitet

Lisa delade en video som belyser sexualiserad och sexistisk reklam. Om ni följer Feminismfokus har ni säkert sett en del av bilderna tidigare. Ta en stund och kolla på videon – den är verkligen sevärd! Visserligen inte så upplyftande, men mycket viktig. (Se till att titta på hela, ända till slutet, för det är där det verkligen slår an.)

Ibland hör man folk avfärda feministisk kritik av reklam med att det ”bara är bilder”. Inte så allvarligt, liksom. Men det handlar inte bara om bilder.

Den här typen av reklam kan förstås som uttryck för samhällets syn på kön och sexualitet. Genom att analysera bilderna kan vi få en djupare insikt i vår omgivning. De provocerande bilderna i annonser för lyxmärken synliggör den kultur av övergrepp som vi lever i, och de visar att det handlar om mer än bara enstaka händelser; det handlar om ett systematiskt och sexualiserat förtryck.

Samtidigt är dessa bilder också en kraft i sig. De budskap som vi ständigt möter i det offentliga rummet tränger sig in i våra medvetanden och sätter sig där. Strukturerna bekräftas och förstärks.

Och det är verkligen inte något att ta lätt på.

Du kanske också är intresserad av…

  • …hur vi behandlar våldtäktsoffer
  • …vad vi ser när vi följer stora sportevenemang
  • …kvinnor i arbetslivet