Julklappsglasen och Produktdifferentiering
Jag står vid diskbänken, tar bort etiketter och sorterar in mina nya glas i skåpen. Alltså, Riedel har verkligen en smart affärsidé. Istället för att sälja 24 vinglas (8 för rödvin, 8 för vitt och 8 för mousserande) erbjuder de 64 stycken. Det beror lite på hur många druvsorter man vill ha glas till – vi börjar med glas för pinot noir, merlot/cabernet sauvignon, och chardonnay, men jag ser redan behov av glas för portvin, syrah, sauvignon blanc och riesling och… ja, listan kan bli lång.
Produktdifferentiering är en av de mest centrala strategierna för ett företag som vill öka sin försäljning. Tänk på rengöringsmedel för kök och badrum – de gör i stort sett samma sak, men vi köper ändå två flaskor. Och när det kommer till träningsskor! Det finns löparskor, promenadskor, cykelskor, barfotaskor, vandringsskor, aerobicskor, och så förstås ett extra par löparskor att variera med. Vi har knappt börjat prata om de riktigt specialiserade skorna (spikskor, någon?). Visst, de är alla lite olika, men det går ju att använda sneakers också.
Poängen är att vi inte vill det.
Och det är i vår vilja – vad vi önskar och längtar efter – som normerna verkligen sitter fast. När marknadsförarna lyckas nå dit, då har de verkligen träffat rätt. När de kan förändra vårt sätt att se på behov och prioriteringar, så att vi börjar tro att vi faktiskt behöver speciella promenadskor.
Eller chardonnayglas.
Det enda som skymmer glädjen i att sortera in nya glas i skåpen är känslan av att man har blivit lite lurad. Och att man ändå inte har något emot det.
Du kanske också gillar… ..om vin …om en typ av äventyr …om den dragningskraft som den där köksdrömmen har.