Nya regler a-traktor 2023: Säkerhet och hastighetsgränser

Nya regler a-traktor 2023 och säkerhetsåtgärder

Från den 31 augusti 2023 skärptes reglerna för A-traktorer markant. Obligatoriskt bilbälte infördes för alla som färdas i fordonet, och passagerare får endast sitta på platser särskilt avsedda för dem. Den tidigare otydliga hastighetsbegränsningen förtydligades till en fast gräns på 30 km/h, vilket även gäller i nedförsbacke.

Polisen kan nu utfärda ordningsbot direkt på plats vid regelbrott, och vid misstanke om brott kan A-traktorn tas i beslag. Förare som kör trimmat riskerar dagsböter för olovlig körning, och försäkringen kan bli ogiltig vid olyckor med manipulerade fordon.

Vinterdäckskrav och säsongsbestämmelser

Vinterdäckskravet som infördes 1 december 2023 innebär samma regler som för personbilar. A-traktorer måste ha vinterdäck eller likvärdig utrustning mellan 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.

Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober, och vinterdäck krävs när det finns snö, is, snömodd eller frost på vägbanan. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen.

Utveckling och olycksstatistik

A-traktorernas popularitet har ökat markant. Vid årsskiftet 2023-2024 fanns cirka 56 000 registrerade fordon, en ökning med 6 procent från föregående år. Under 2023 inträffade 346 personskadeolyckor med A-traktorer där 504 personer skadades och två omkom.

Hälften av olyckorna skedde på vägar med hastighetsbegränsning 50-70 kilometer i timmen. Tre av fyra skadade var under 18 år, och majoriteten var förare eller passagerare i själva A-traktorerna.

Framtida EU-anpassningar

EU planerar omfattande förändringar för A-traktorer. Förslag finns om höjd hastighetsgräns till 45 km/h och ny åldersgräns på 16 år. Ett krav på B1-körkort diskuteras också, vilket skulle innebära en betydande förändring från dagens AM-behörighet.

Tekniska krav och besiktning

A-traktorer måste genomgå regelbundna kontrollbesiktningar. Efter den första registreringsbesiktningen ska fordonet besiktas senast 24 månader efter föregående godkända kontrollbesiktning.

Fordonet måste vara utrustat med LGF-skylt baktill som markerar att det är ett långsamtgående fordon. Tonade rutor är förbjudna då de försämrar sikten och utgör en säkerhetsrisk.