Från sjömansspråk till viral succé
”Mitt hjärtas fröjd och eviga längtan” blev ett fenomen genom Christofer Pocock i Netflix-serien Love is blind Sverige. Uttrycket har en intressant resa från sjömansspråk via Oslo till svensk populärkultur. Det började när Christofer, 35 år, plockade upp frasen från sin bästa vän Per Ingmar under deras tid i Oslo. Per Ingmar hade i sin tur snappat upp det från någon som jobbat till sjöss.
Språkvetare har noterat att liknande uttryck finns i äldre svensk litteratur, som i Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter där Skalle-Per använder varianten ”mitt hjärtas fröjd och glädje”. Detta antyder en djupare förankring i svensk språkhistoria än vad många först trott.
Kärleksuttryckets kommersiella explosion
Frasen har utvecklats från ett personligt kärleksuttryck till ett kommersiellt fenomen. Stora företag som Lidl och Max har anammat uttrycket i sina reklamkampanjer – Lidl för falukorv och Max för dippsås. Pastillfabriken har skapat en specialversion med hallon och saltlakrits.
Modevärlden har också hakat på trenden. Kepstillverkare producerar vintage-inspirerade modeller, och flera klädmärken har lanserat produkter med uttrycket tryckt på allt från t-shirts till underkläder.
Christofers relation till uttrycket
I Love is blind Sverige använde Christofer frasen främst till sin fästmö Catja Lövstrand, 32 år. Han medger att uttrycket klipptes in så ofta i serien att även han själv blev trött på att höra det. När en tidigare mottagare av uttrycket kontaktade honom efter att ha sett serien med meddelandet ”jag trodde jag var det”, blev situationen både pinsam och komisk.
Sociala mediers påverkan
Världsartisten Zara Larsson gav uttrycket ny spinn när hon på Instagram delade sin egen version: ”mitt hjärtas lågas innersta glöd”. Frasen har blivit ett viralt fenomen med otaliga parodier och skämtsamma videor på sociala medier. Christofer själv tar det hela med ro och ser positivt på att uttrycket sprider glädje, även när det används i kommersiella sammanhang.