…om sexistisk reklam

Sofia tipsade om den här videon som handlar om sexualiserad och sexistisk reklam. Om ni läser Genusfotografen så har ni säkert sett en del av bilderna där tidigare. Kolla på videon – den är bra! Inte så upplyftande, men bra. (Och titta på hela, ända till slutet, för det är slutet som är starkast.)

Ibland hör man folk avfärda feministisk kritik av reklam med att det ‘bara är bilder. Inte så farligt, liksom.

Men det är inte bara bilder.

Den här sortens reklam kan förstås som yttringar av samhällssynen på kön och sexualitet. Genom att titta på hur de ser ut så kan vi bättre förstå samhället. De snygga våldtäktsbilderna i reklam för dyra märken synliggör den våldtäktskultur som vi lever med, och kan få oss att se att det inte handlar om enskilda händelser utan om ett systematiskt, sexualiserat förtryck.

Men samtidigt så är de här bilderna också en kraft i sig. De budskap som vi ständigt möter i det offentliga rummet nästlar sig in i oss och sätter sig där. Strukturerna bekräftas och förstärks.

Och det är verkligen inte något ofarligt med det.

Share

3 thoughts on “…om sexistisk reklam

  1. Åh jag orkar inte se det där just nu. Men håller verkligen med i det du skriver. Strukturer som bekräftas och förstärks genom bilder och andra media nästlar sig också in i våra individuella val och påverkar oss dagligen. Och det är precis som du skriver, absolut inte ofarligt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>