…om män och kvinnor på toaletten

Elin frågade i kommentarsfältet till det förra inlägget vad jag tyckte om det här:

(För er som inte sett vad det handlar om: en skola i Luleå har satt upp en ‘toaskylt’ utanför några toaletter – som på bilden här ovanför. En elev protesterade med motiveringen att den var sexistisk, men skolan (och de flesta av eleverna) vill inte ta bort den. Länkar här, och här, och här)

Och jag kan förstå att folk tycker att det är både oförargligt och lustigt. Vid första anblicken så är det ju det, på ett sätt. En kille kollar in i tjejernas toalettbås i en stiliserad lek med de klassiska symboler som vi är vana att se. Nästan alltid när man använder symboler på ett annat sätt än det förväntade så blir det kraftfullt – humoristiskt, eller obehagligt.

Här blir det kanske både och.

En enkel sökning efter liknande skyltar ger också dessa exempel:

Finns det ett genomgående tema här?

Det kan man lugnt säga.

Kvinnan är i de här bilderna offret – den som det tittas på över toaväggar eller under kjolen, den som det tafsas på, den som hotas av våld. Mannen är aggressorn – den som tar sig friheter att titta, tafsa, hota.

De här bilderna speglar en norm som säger att män, kvinnor och relationen dem emellan ska vara på ett visst sätt. Men de bidrar också till att trivialisera och slå fast den normen – särskilt när de som protesterar klappas på huvudet med budskapet ‘det där är inte något att bry sig om’ (eller – som det stod på skylten som personalen på skolan klistrade upp i korridoren: ‘hur är det psykiskt möjligt att bli kränkt av det där?’, med andra ord: ‘det är något psykiskt fel på de personer som blir det’).

Jag förstår att det finns de som tar illa vid sig, särskilt de som faktiskt upplevt det som bilden visar (det förekom när jag gick på högstadiet och det gör det fortfarande). Och egentligen borde väl det räcka som skäl för att ta bort bilden.

Men jag tycker också att det är viktigt att poängtera att det inte bara handlar om att ‘några personer blir kränkta’ (som det uttrycks i en del kommentarer). Bilden är problematisk också för att den är en del av något mycket större, vilket man ser när man ställer den bredvid liknande bilder. Och detta ‘större’ är grundläggande för de strukturer som legitimerar mäns sexuella trakasserier och våld mot kvinnor.

Att majoriteten av eleverna på den aktuella skolan inte gjorde denna koppling är kanske varken förvånande eller så särskilt upprörande. Men att skolpersonalen inte gjorde det – och efter att ämnet diskuterats i medierna fortfarande inte gör det – det får mig att undra vart våra skolor är på väg egentligen.

Share

18 thoughts on “…om män och kvinnor på toaletten

  1. Det måste vara lärare ur den “äldre stammen” som dominerar på den skolan, sådana som ler åt pojkars busiga upptåg och förargas om flickorna bryter duktighetsnormen. Själv skulle jag inte tolerera en sådan skylt på en skola där jag jobbade. Skulle rent av kunna tänka mig att om den väl hamnat där skulle det kunna bli inledningen på ett “genus” projekt om samhällets strukturer osv… Nej, fy bort med den där skylten.
    Ha det fint!

  2. Det här börjar ju bli tjatigt; men härriguuuud vad du är bra!

    Och vet du, jag är rädd för att det här med genus håller på att få en sida för dom som är coola och en för töntarna. Precis likadant var det när jag gick i skolan beträffande rasism. Väldigt få var rasister “på riktigt” men det var ändå de som genom sina skämt och sin tolerans mot nedlåtande kommentarer som var de coola. Ingen vill vara den som säger nej.

  3. Mycket bra skrivet. Tack!
    Helt fel av personalen på skolan, tycker jag. Tyvärr tror inte jag att det bara är “lärare av den äldre stammen” som tänker på det viset. Jag är nyligen utexaminerad lärare på Göteborgs lärarprogram och kan säga att under de 3,5 år jag läst där så stötte jag på mycket ovilja hos mina (unga) kurskamrater. Långt ifrån alla, men flera, suckade över de genusteoretiska inslagen i kurserna och uttryckte att “jag är så trött på det här genustjatet! Måste alla bli likadana, kan inte pojkar få vara pojkar och flickor få vara flickor?!”.
    Enligt min mening så har man inte ens förstått vad genusteori handlar om när man uttrycker sig på det sättet!

    • Jo, sådana suckar hör man ju lite överallt… Skrämmande tycker jag. Det är väl okej att inte bry sig så mycket för egen del, men de där kommentarerna får tyvärr effekten att färre vågar uppmärksamma problem då de framställs som ‘gnälliga’.

      • Ja precis, alla behöver inte bry sig, men suckarna är onödiga. Kom gärna med motargument, annars håll era negativa kommentarer för er själva! Så känner jag. Sen ska tilläggas att lärare i Sverige faktiskt ÄR skyldiga att “bry sig”, enligt styrdokumenten.

  4. Pingback: Den här toaskylten… | Arjeplogsbloggen

  5. Sant och klokt som alltid!
    Känns skönt att jag kan länka dig med en känsla som du helt perfekt klär i ord!
    Kram tebax

    • Vad bra! Hoppas att de pratar om det ordentligt på skolan också så att både personal och elever faktiskt förstår vad problemet är och inte gör det ‘bara för att’ det uppmärksammats i medier.

  6. Det som gör mig mest upprörd är hur den här flickans känslor kring bilden har försökts tryckas ner och skjutas undan i en liten ask i stället för att tas på allvar och diskuteras. Bilden i sig tycker jag som många andra är ganska rolig vid första anblick, men vid närmare reflektion och tillsammans med allt det andra lämnar den en otrolig avsmak.

    • Precis! Det är starkt att säga ifrån, och insiktsfullt att se förbi ‘det roliga’ som de flesta ser i bilden. En klok fjortonåring som jag hoppas inte blivit alltför tillstukad av hur hon behandlats utan fortsätter att säga vad hon tycker.

  7. Så sakligt, så välformulerat, så klokt! Jag har inte läst en bättre analys någon annanstans och då har jag ändå läst en hel del om det här “fallet”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>