…om skollunch

En sak som är fantastisk i Sverige är att barnen får mat på förskolan och i skolan. Det är väl inte alltid bra mat, men på det stora hela skulle det kunna se betydligt värre ut.

Här skickar man med barnen lunch hemifrån. Det innebär att man som förälder kan se till att barnet får mat som man själv tycker är bra, och mat som man vet att hen äter, om det nu skulle vara så att man har ett kräset barn (inte är det väl bara vi som har en matvägrare hemma…?). Det ger en känsla av kontroll och ansvar.

Men det lägger också lunchkostnaden på familjerna istället för på skolan. Har man det svårt ekonomiskt så kan det göra det ännu svårare. Klasskillnader i matvanor slår igenom starkare, både när det gäller kostnaden generellt, men också när det gäller vilken sorts mat man äter och hur hälsosam den är.

I Sverige så vittnar familjer med knapp ekonomi om att skolluncherna är extra viktiga för deras barn. Ett ordentligt, lagat mål mat per dag. Gratis.

I Sverige lär man sig också att äta ‘allt’, och jag tror att det är lättare för barnen att prova nya saker när klasskompisarna äter samma sak. Om alla de andra barnen äter köttbullar så är det troligare att även barnet som aldrig velat smaka dem hemma faktiskt testar. 

Här är det lätt att snegla i kompisens lunchlåda. Och det är nog inte så kul att se en chokladbit där när man själv har med sig morotsstavar, kan jag gissa. Det kan skapa konflikter alldeles i onödan.

Däremot serverar vårt dagis frukost och mellis. Frukosten är bra – i fredags fick han bacon, mandarin och quesadilla. Knappast ekologiskt, men ändå ganska näringsrikt och betydligt bättre än sockrade flingor, till exempel. (Mandarinen kom i och för sig från deras eget träd, så den var nog helt obesprutad i alla fall.)

Men mellanmålen måste vi nog prata med dem om.

Ofta får de frukt, kex och ost. Det är okej tycker jag.

Men när jag kom och hämtade igår så satt några barn utomhus i en ring och sjöng, och för varje sång fick de en m&m. Godis! Och när Fabian var ledsen när jag lämnade för någon vecka sedan frågade de honom om han ville ha en kaka. Nej tack, sa han som tur var, och det var inte riktigt läge att prata mer om det just då, men det är verkligen inte okej. Någon födelsedag här och där kan de gärna äta cupcakes eller liknande, men att muta ledsna barn med kakor klockan nio på morgonen känns inte som en särskilt vettig strategi.

Därför tycker jag ändå att det för oss just nu är bra att vi kan skicka med Fabian mat som vi själva tycker är bra (i den mån han nu äter den…). Det är lättare än att försöka jobba för att förändra vad dagiset serverar. Vi slipper förhandla med dem om vad han ska äta till lunch. Istället är det upp till oss. Samtidigt så hade en sådan förhandling kring luncherna förstås också gagnat de andra barnen som går där, som också hade kunnat få bättre mat.

Imorgon ska vi i alla fall ta diskussionen om kakorna och godiset. Jag ser inte fram emot det.

…om skolan och flexibiliteten

Jag brukar lite skämtsamt säga att jag skulle kunna tänka mig att hemskola mina barn. Och det seriösa i den tanken ligger väl inte så mycket i att just jag skulle vilja eller vara så särskilt bra på att lära ut livets väsentligheter. Snarare är det grundat i en oro för när barnen börjar skolan och vad det kommer att innebära.

Dels handlar det förstås om kvaliteten på undervisningen. Inte dåliga lärare, men små resurser, stora klasser, lågt ställda krav. Den biten kan man i och för sig till viss del kompensera på egen hand, även om det faktum att det behövs i sig är ett problem. För ju större ansvar som läggs på föräldrarna, desto mer slår exempelvis klasskillnader igenom.

Men förutom det så tänker jag på hur oflexibel skolan fortfarande verkar vara, åtminstone på grundskolenivå. När vi pratar om var vi vill bo och jobba framöver så finns det ganska många alternativ som skulle funka bra för oss. Om det inte vore för skolan. Jag hör om svårigheter att få ledigt och en ovilja att få hjälp med att göra motsvarande arbete någon annanstans ifrån ibland. Det vittnar om en icke-individualiserad utbildning, och rimmar rätt illa med utvecklingen i samhället i övrigt.

Visst, skolan är inte barnpassning och argumentet att dess upplägg ska kunna anpassas efter föräldrarnas arbeten kanske inte är riktigt rättvist. Men när det blir dags för oss att välja skolor – kanske till och med när vi väljer boendeort – då är nog flexibilitet och individfokus en av de saker som jag sätter främst.