…om sömn, nattamning och lägereldsljus

Jag har inte sovit en hel natt på två och ett halvt år.

Men jag har inte sovit så dåligt för det.

Inget av barnen sover hela natten utan att vakna till, men de är aldrig vakna särskilt länge. Den äldre ställer sig upp i sin spjälsäng, nästan i sömnen, och A sätter sig upp och lyfter över honom till oss. Och så somnar båda om så snart huvudena nuddar kudden, oftast utan att jag ens märker att de varit vakna.

Den yngre äter några gånger per natt förstås, men hur många har jag ingen aning om. Jag kan fortfarande förundras över mammorna i föräldragruppen som pratar om sina barns sömn – de vet precis vilken tid de var vakna och hur länge, en gång klockan ett, en halvtimme, och så igen klockan fem, i fyrtiofem minuter.

Då är man verkligen vaken, om man minns sådant.

Eftersom Harry sover nära så vaknar jag knappt, ofta har jag ingen aning om hur många gånger han har ätit under natten. En kanske? Eller två? Tre till och med? Det ser lite läskigt ut att han äter på dig när du sover, kommenterade A i morse. Men oj, så praktiskt det är.

Jag är nog mer utvilad nu än jag var innan barnen föddes. Helt ärligt.

Ändå har jag börjat fundera över det här med dygnsrytm, att sova gott på natten och vakna i gryningen. För kanske är det just när saker fungerar som de ska som det är bäst att se över sina vanor. Arbeta in nya rutiner som gör sömnen ännu effektivare, och som gör en ännu piggare på dagen. Så sitter de förhoppningsvis där sedan, när livet blir stressigt och sömnfattigt igen.

Jag har bland annat installerat ett program som gör ljuset från min dator solnedgångsgult på kvällen. Poängen är att det blå ljuset från skärmen är för likt dagsljuset och hindrar hjärnan att förstå att det är kväll. Sedan försöker jag undgå att titta på tv efter, säg, klockan nio, men det går sådär. Det finns särskilda glasögon som man kan köpa för att anpassa tv-ljuset på samma lägereldsimiterande sätt, men, ja, jag är nog inte där än. Däremot undviker jag solglasögon på förmiddagen så att kroppen verkligen ska se att det är morgon. Och så inget koffein på kvällen.

Det är en början i alla fall.