Det har pratats mycket om rasism den senaste tiden. Om vad som är rasistiskt egentligen, om huruvida vi kan förändra synen på vad som är rasistiskt och inte, och om vem det egentligen är som avgör vad som är rasistiskt.
Det har också suckats en hel del över den här diskussionen.
Många har gjort sig lustiga över att rasistiska symboler har lyfts fram, problematiserats och tagits bort i olika sammanhang. I skämtsamma kommentarer i stil med jag vågade inte köpa någon lakrits när jag köpte julgodis, det är väl rasistiskt nu, så trivialiseras rasismen. Samtidigt misstänkliggörs, förlöjligas och nedvärderas antirasismen.
Man måste väl kunna skoja om saker, det är ju inte illa ment, säger någon. Och visst, det är det ofta inte. Jag skulle inte peka ut någon som rasist enbart baserat på att den personen skämtat på detta sätt, inte sett poängen i Disneys redigering i julas, eller liknande saker. Ändå – sådana uttalanden säger något, oberoende av vad personen ‘egentligen menar’. Och när de blir så många att de syns lite överallt så säger de något viktigt om samhället.
Som att det är okej att driva med antirasism. Och att de som inte tycker att det är särskilt lustigt i själva verket är dem som det är fel på.
Det är inte ett särskilt sympatiskt samhälle som lyser igenom tweets, facebookgrupper, statusuppdateringar och kommentarer över julgröten.
Det finns en rasistisk ordning i vårt samhälle. Den innebär att icke-vita människor syns på ett annat sätt än vita, beskrivs på ett annat sätt än vita, behandlas på ett annat sätt än vita. Vithet är en norm, allt annat är avvikelser, i varierande grad.
Den mest omedelbara beskrivningen av en man som går förbi på gatan är ofta något i stil med ‘kille med svart jacka, mörkblå jeans, kort hår’.
Om det är en vit person.
Om det är någon med mer pigment så påpekas det. ‘Svart kille med svart jacka’. Och så vidare. Han blir en färg. Den vita killen slipper det.
Detta är ett uttryck för en rasistisk ordning. Alldeles oavsett om man lägger in värderingar i beskrivningen eller medvetet låter särskiljandet påverka hur man behandlar människor. Och på samma sätt som andra hierarkiska indelningar i samhället – kön, klass, ålder, och så vidare – så får den rasistiska ordningen effekter på människors möjligheter i livet. På samma sätt så går det inte att ställa sig utanför den. Den är en del av samhällets struktur. Vi kan arbeta för att förändra denna struktur, och vi kan arbeta för att själva genom våra handlingar bidra till en sådan förändring, men det är naivt att tro att sådant som man säger eller gör inte på något sätt samspelar med denna ordning.
Rasist har blivit ett skällsord, ett öknamn. Välförtjänt, naturligtvis. Men jag tror att vi måste fundera på vad som tolkas in i den etiketten. Rasism handlade en gång i tiden om biologi, om skallmätningar och teorier om intelligens, prestationer, sexualitet, kriminalitet och annat såsom kopplat till det biologiska. Om gener.
Och om man inte uttryckligen ställer sig bakom detta synsätt idag så tycker de flesta att man per automatik inte ‘är rasist’. Och därmed att ens handlingar eller åsikter inte kan vara uttryck för rasism.
Men då gör man det alldeles för enkelt för sig.
Det ironiska skämtandet med antirasismen är möjligt eftersom samhället ser ut som det gör. Jag pratade med en vän om det i veckan, och han förklarade att han tyckte att kommentarerna var otrevliga men att han inte ville säga det rakt ut, eftersom han då skulle ‘förstöra stämningen’ – han skulle vara ‘den jobbiga’, den som de där kommentarerna drev med. Så han lät bli att säga något alls, och de där kommentarerna fick stå oemotsagda. I all sin problematik.
Hur hamnade vi i situationen att det är okej att ondgöra sig över antirasism, att driva med den, ogiltigförklara den, skratta åt den, medan eventuella protester hånas och förnedras så till den grad att annars resursstarka och pålästa personer låter bli att säga ifrån för att de inte vill ‘förstöra stämningen’?
Skämtandet om antirasismen beror inte nödvändigtvis på att den som säger det har en rasistisk avsikt med det hen säger. Men skämtandet bidrar till att upprätthålla en ordning där antirasismen tillåts ta en allt mindre plats, där den tystas. Även om det inte alltid är avsikten, så blir en effekt av detta utbredda hån att rasismens utrymme ökar.
Det spelar faktiskt ingen roll om dessa personer inte är rasister ‘egentligen’. För det är rasismen som vinner på det som de gör.